7 powodów dlaczego TPM AM nie działa

Zastanawiałeś się czemu Autonomiczne Utrzymanie Ruchu zwane TPM Autonomous Maintenance  lub też  TPM-AM w jednych firmach funkcjonuje dobrze i przynosi zamierzone korzyści a w innych nie działa i jest męczarnią dla wszystkich?

Poniżej przedstawię moje spostrzeżenia, które wynikły podczas prowadzenia warsztatów i szkoleń TPM, a także w trakcie rozmów z pracownikami zarówno z Działu Produkcji, jak i Utrzymania Ruchu.

Zapraszam do lektury.

 

1 TPM-AM jest częścią naszej korporacyjnej kultury i „tak ma być”.

No brawo. Skoro ma być to będzie. A dokładnie będą karty TPM-AM, protokoły szkoleń pod audyt, śliczne Instrukcje Wizualne. I to tyle. Ale nic za tym nie będzie szło. Dlaczego? Bo skoro ludziom mówi się, że „ma być bo góra tak chce” to ciężko o inne efekty.

Pamiętaj!
TPM to proces. Jest wejście i wyjście. Jeśli dasz kiepski produkt, słabe informacje i słabe nastawienie na wejściu, nie oczekuj spektakularnych efektów na wyjściu. Rozumiem, że pracując w dużych organizacjach, pewne rzeczy dostajemy w spadku. Jest OK. Ale to od nas zależy w jaki sposób to przekażemy i jak do tych zmian nastawimy ludzi.

2 Dokumentacja robiona jest zza biurka.

O zgrozo.

Uwielbiam ten punkt, gdy dokumentację dla Działu Produkcji tworzy ktoś, kto nie pokwapi się nawet żeby wyjść na halę i zrobić własne zdjęcia. I do tego kilka stron instrukcji z małymi albo w ogóle bez zdjęć.

Przecież, już na tym etapie, rozmawiając z operatorami, możemy zacząć optymalizować nasz proces TPM-AM. Kaizen jest wpisany zarówno w TPM jak i w jego metodę implementacji. Dokumentacja powinna być tworzona w Gamba.

Podczas jej tworzenia sprawdź, czy dany punkt wygląda wszędzie tak samo. Mogą być różnice w budowie maszyn, wyposażeniu czy  metodzie.  Jak to mówią, takie samo tylko inne.

 

Tym samym przechodzimy do trzeciego powodu dlaczego często TPM -AM często zawodzi a mianowicie:

3 Dokumentacja nie jest tworzona przez Dział Produkcji.

A przecież to Autonomiczne, niezależne utrzymanie ruchu a nie delegowanie zadań operatorowi maszyny.
Temat generalnie jest bardzo delikatny. Kto ma tworzyć i zarządzać dokumentacją TPM – Autonomiczne Utrzymanie Ruchu?
Powiem Ci mój punkt widzenia jakiego nauczyłem się w japońskiej firmie i który działał ( podejrzewam, że działa do dziś i będzie nadal działał).

Spójrz na znaczenie słowa „AUTONOMICZNE”.
Autonomiczne czyli niezależne, samodzielne, suwerenne, MOJE (czytaj operatora maszyny) Utrzymanie Ruchu.
Dlatego, w moje opinii, całym procesem jak i dokumentacją TPM-AM powinien zarządzać dział PRODUKCJI. Oczywiście, takie tworzenie dokumentacji to odpowiedzialność. Dlatego inne działy, wspierające, jak UR, BHP, Jakość, Technologia powinny wspierać ten proces swoją wiedzą akceptując kolejne zmiany w procesie TPM -AM.
Nie mniej jednak samo tworzenie, szkolenie realizacja i optymalizacja procesu TPM-AM powinno leżeć po stronie działu który ten proces realizuje. To jest dla mnie Autonomia (Produkcji) w działaniach Utrzymania Ruchu.

4 Brak czasu  (realizacja i szkolenia ) i zasobów finansowych – poor Autonomus Maintenance.

Kolejna patologia występująca w procesie TPM-AM.

Brak czasu.

Zawsze jest inny, wyższy priorytet. Pilna produkcja, wybieranie nadgodzin, sezon urlopowy itd.
TPM jest jak mycie zębów. Codziennie, cyklicznie, drobne czynności które finalnie dadzą Ci duże efekty.  To może być 5-10 min na koniec zmiany, raz w miesiącu większy przegląd połączony z czyszczeniem – ale ma być.
Jasne, że zdarzą się wyjątki, ale generalna zasada ma być jasna. TPM i dbanie o stan parku maszynowego na którym realizujemy proces produkcyjny jest naszym priorytetem.
Drugą rzeczą która często zawodzi to brak zasobów finansowych na potrzeby TPM-AM. Płyny, czyściwo, podstawowe narzędzia kosztują. Wiem, że to kosztuje, ale jeśli organizacja nie zainwestuje to nie będzie zysku. Co najwyżej demotywacja.

 

Ktoś podał mi kiedyś piękny przykład dotyczący dobrych nawyków.
Jedziesz pustą drogą w nocy, prawie żadnego ruchu drogowego. Dojeżdżasz do skrzyżowania i zamierzasz skręcać w lewo. Włączasz kierunkowskaz?
Tak masz podchodzić do swojego dziennego przeglądu maszyny – TPM-AM.

5 Bagatelizowanie znaczenia 5S to „tylko” sprzątanie, czyszczenie maszyny i stanowiska pracy.

A przecież  „Czyszczenie to instancja„.
Prowadząc szkolenia i warsztaty TPM kładę bardzo duży nacisk na moje ulubione motto: „Czyszczenie to inspekcja”.  5S to fundament TPM. I nie chodzi tylko o to, żeby maszyna była czysta.
Oczywiście że na czystej maszynie łatwiej zauważyć pojawiające się anomalie jak wycieki, uszkodzenia, defekty. Ale sprzątanie czy też czyszczenie maszyny to przede wszystkim INSPEKCJA jej stanu.
– Czy wszystko jest OK?
– Czy pojawiły się nowe oznaki zużycia?
– Czy są widoczne pierwsze symptomy usterek?

Czyszczenie to inspekcja i przegląd maszyny. Tym samym wyjście z procesu TPM-AM (czytaj czyszczenia) staje się wejściem do kolejnego procesu – TPM Planned Maintenance. O nowych rolach Twoich pracowników w procesie TPM piszę TUTAJ.

 

 

6 Brak połączenia AM z Planned Maintenance

Choć TPM-AM, jak wspomniałem wyżej, jest autonomicznym procesem realizowanym przez dział produkcji i operatorów maszyn, to nie jest to proces który żyje i funkcjonuje sam dla siebie.
TPM to kultura pracy. Tym samym, dane dotyczące maszyny, jej stanu oraz ewentualnych usterek czy anomali są wejściem do kolejnego procesu, a mianowicie planowanej konserwacji.

W tym miejscu trzeba podkreślić też znaczenie i wpływ TPM-PM na funkcjonowanie TPM-AM.

Jeśli w ramach przeglądów maszyn operatorzy diagnozują i zgłaszają usterki a one z różnych powodów nie są realizowane tym samym, jako służby UR, sami zabijamy TPM-AM.
Czymś co pomoże połączyć Ci te dwa światy AM i PM będzie sprawny system CMMS o którym pisałem tutaj.

 

 

7 Zaangażowanie najwyższego kierownictwa.

Gwóźdź do trumny naszego Autonomicznego Utrzymania Ruchu.

Mowa tu o wsparciu. Ale takim prawdziwym.

– Żeby czasem porozmawiać i spytać się jak idzie?
– Jakie są problemy?
– Czy możemy Wam jakoś pomóc w ramach TPM-AM?
– Może czegoś brakuje (czas, wiedza, narzędzia, czas)?
– A może trzeba coś usprawnić?

Bądźmy z sobą szczerzy. Operator nie robi tego tylko dla siebie. Realizuje proces TPM dla całej organizacji.
A wiec też od całej organizacji winien dostać wsparcie.

Ale żeby te wsparcie było potrzebna jest postawa i wiedza na temat TPM u kadry zarządzającej. A taką wiedzę menagerowie mogą zdobyć na moim szkoleniu które jest dedykowane specjalnie dla osób zarządzających. Jeśli jesteś zainteresowany takim szkoleniem proszę o kontakt: KONTAKT

 

 

BONUS – gdzie powinna być dokumentacja TPM – AM??

Przy maszynie – tam gdzie realizowany jest proces niezależnego, autonomicznego przeglądu maszyny. Najlepiej zalaminowana, żeby można było ją zawsze przy pracach używać.

 

Powyżej podzieliłem się z Tobą głównymi powodami dla których TPM-AM umiera i nie funkcjonuje. Te powody, jak wspomniałem, często powtarzają się wiec nie są to pojedyncze, odosobnione przypadki.
Także, jeśli TPM-AM u Ciebie też nie działa najlepiej i czujesz, że masz potencjał do poprawy, poszukaj wskazówek w powyższych 8 powodach dla czego TPM- Autonomiczne Utrzymanie Ruchu nie działa.
Mam nadzieję, że znajdziesz przyczynę i uda Ci się przywrócić prawidłowy proces TPM w Twojej organizacji.

Adrian Motyl - pasjonat TPM / SMED

Pasjonat TPM, SMED, optymalizacji prac Utrzymania Ruchu i podnoszenia efektywności parku maszynowego

Oceń proszę post

Wybierz liczbę gwiazdek.

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów 2

Oceń pierwszy

Leave a comment