Planowane Utrzymanie Ruchu
Czy można wdrożyć planowanie utrzymanie ruchu samą siłą woli? Pewnie można, ale bez zarządzania zmianą, multidyscyplinarnego zespołu i wspólnego zaangażowania będzie ciężko. Zmiana kultury pracy skoncentrowanej na gaszeniu pożarów, walki z awaryjnością i jej nieplanowanymi konsekwencjami w kierunku planowanych przeglądów to długi proces. Ustrukturyzowane podejście do tej zmiany pozwoli Ci łatwiej przejść przez ten proces i na bieżąco wyciągać wnioski z otrzymanych lekcji. Poniżej znajdziesz 6 prostych wskazówek, dzięki którym ta zmiana będzie łatwiejsza.
Krok 1 – Przygotowanie
Krok pierwszy, jak to często bywa przy pierwszych krokach, jest niesamowicie ważny. Wiele inicjatyw w tematyce Planowanego Utrzymania Ruchu nie osiąga założonych celów na wskutek błędów i niedociągnięć jakie miały miejsce w pierwszych krokach.
Upewnij się wiec, że masz wszystko co jest potrzebne, żeby odnieść sukces. Zadbaj o wsparcie i zaangażowanie właścicieli innych procesów. Wszach na bezawaryjnej pracy maszyn skorzysta całą organizacja.
Rzeczy jakie muszą się zadziać na tym etapie:
- Jasna i klarowna deklaracja najwyższego kierownictwa, że obrany kierunek, Planned Maintenance to cel, do którego będzie dążyć cała organizacja.
- Wsparcie przełożonych i zaangażowanie innych działów – choć proces Planned Maintenance realizowany jest przez techników Utrzymania Ruchu to do jego realizacji potrzebne jest wsparcie innych działów takich jak produkcji, planowania, finansów itd.
- Określ też strony które będą zainteresowane efektami planowanego UR. Nie realizujesz tego planu sam dla siebie czy tylko dla własnych KPI. Efekt planowanych przeglądów odczują (w pozytywnym znaczeniu tego słowa) także inne działy poprzez poprawę takich wskaźników jak OEE, wysyłki na czas, produktivity, koszty wytwarzania, inventory itd.
- Zakomunikuj wszem i wobec, że rozpoczynacie prace nad zmianą strategii utrzymania Ruchu z Run to Failure w kierunku Planned Maintenance.
Krok 2 – Ocena stanu obecnego
Określ jaki jest obecny stan. Jakie zadania górują podczas codziennych zadań UR. Jak obecnie wygląda stosunek prac reakcyjnych do prewencyjnych. Określ i zmierz kluczowe KPI które powiedzą Ci jak jest dzisiaj. Te same KPI będą dla Ciebie w przyszłości informacją, czy wszystko idzie dobrze i idzie zgodnie z planem. Przykładowe KPI to MTTR, MTBF, OEE, udział prac planowanych do wszystkich, stopień realizacji planów o czasie.
Poniżej znajdziesz kilka pytań, które pomogą ci skrystalizować oczekiwania i potrzeby co do działań Planned Maintenance:
- Co chcesz osiągnąć?
- Dlaczego jest to ważne?
- W jaki sposób dostarczysz wymaganą zmianę?
- Jak długo potrwa implementacja?
- Kto będzie Ci pomagał?
- Jakich zasobów potrzebujesz?
- W jaki sposób będziesz informował o zadaniach?
- Jak będziesz nadawał priorytety zadaniom?
- Czy posiadasz konieczną dokumentację ?
- Jak będziesz zaopatrywał się w potrzebne materiały, podzespoły, części ?
- W jaki sposób będziesz współpracował z koniecznymi serwisami zewnętrznymi?
- Czy posiadasz bazę dostawców koniecznych do rozpoczęcia prac PM?
- Czy masz specjalistyczne narzędzia konieczne do przeprowadzenia przeglądów, prac?
- W jaki sposób będziesz decydował czy praca ma być wykonana, przez kogo i kiedy?
- Jak często będziesz aktualizował plany, harmonogramy?
- W jaki sposób będziesz zbierał informacje zwrotne?
- Czy aktualny system do zarządzania pracami (np. excel, cmms ) sprosta Twoim oczekiwaniom?
Krok 3 – Cel Planowanego Utrzymania Ruchu
W oparciu o Twój cel i wizje zaplanuj detaliczny plan przeglądów. Określ która maszyna i kiedy ma mieć wykonany przegląd. Zdefiniuj też zakres przeglądu. Określ także kto i kiedy ma wykonać przegląd. To bardzo ważne, żeby przypisać odpowiedzialności poszczególnym osobom. Dzięki temu takie wskaźniki jak np. stopień realizacji planu w terminie będzie szybował w górę. W efektywnym delegowaniu i realizacji planowanych prac pomoże Ci z pewnością profesjonalny system CMMS. Pozwoli Ci on nie tylko na szybką i sprawną komunikację pomiędzy planistą i technikami ale też będzie przypominał o zbliżających się przeglądach oraz informował o zaległych pracach.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w tematyce CMMS, napisz do mnie.
CMMS
Określając zakres przeglądów możesz podzielić je na miesięczne, kwartalne, półroczne, roczne. Dostosuj też częstotliwość do potrzeb a potrzeby do realiów organizacji i środowiska w którym pracujesz. Stosuj zasadę małych kroków. Być może 10% realizacji na pierwszy kwartał będzie już sukcesem. Jak myślisz?
Jeśli nie masz żadnych danych, DTR maszyny będzie dobrym punktem wyjścia. Jeśli maszyny pracują w organizacji od dłuższego czasu, szukaj wiedzy i inspiracji co do zakresu przeglądów w raportach awarii lub zasięgnij rady swoich specjalistów. Skarbnicą wiedzy mogą być też raporty produkcyjne. Przy niewielkim parku maszynowym albo podczas implementacji na pilotażowym obszarze do zarządzania zadaniami wystarczy nam zarządzanie z poziomu excel i mail. Przy większej ilości parku maszynowego, techników, prac warto skorzystać z uzgodnień jakie dają nam systemy CMMS.
Krok 4 – Realizacja planu PM
To najtrudniejsza część całego procesu. To szkolenia, wsparcie zespołu, sukcesy i cenne lekcje. Nie będę Cię kłamał mówiąc, że „jakoś się ułoży”. Będą kolizje z planem produkcyjnym, braki w ludziach, deficyt części zamiennych i czasu. Będziesz realizował dwa zadania jednocześnie. Usuwanie awarii i realizację zaplanowanych działań. Nie będzie łatwo ale warto. W końcu stosunek prac planowanych zacznie górować nad nieplanowanymi awariami. Walka będzie dopóki planowane działania nie staną się codziennością. Wtedy będą już standardem.
Mówiąc o Planowanym utrzymaniu Ruchu trzeba podkreślić, że mówimy nie tylko o przeglądach maszyn wynikających z harmonogramów. Wraz z rozwojem kultury TPM będą się pojawiały zgłoszenia usterek, anomalii oraz prośby o wsparcie przy modyfikacji maszyn. Mówię to o działaniach w ramach Autonomicznego Utrzymania Ruchu (Autonomous Maintenance).To też jest część Planowanego Utrzymania Ruchu. Skuteczny CMMS pomoże ogarnąć Ci natłok zadań ale da Ci odpowiedz jeszcze na jedno ważne pytanie. Czy do zadań jakie planujesz masz wystarczające zasoby ludzkie.
Kilka wskazówek na czym warto się skupić:
- Tygodniowe przeglądy dotyczące planowania.
- Tygodniowe przeglądy dotyczące harmonogramowania.
- Miesięczne przeglądy systemu.
- Analizy niewykonania przeglądów i przeciwdziałanie.
- Analizy i wyciąganie wniosków z zaplanowanych przeglądów.
- Analizy zgłoszonych prac np. w wyniku inspekcji operatorów TPM-AM.
Krok 5 – Ocena implementacji
Po wdrożeniu zmian przeprowadź ocenę, żeby upewnić się, że proces planowania i realizacji działa prawidłowo. Jeśli coś nie działa prawidłowo przeprowadź z swoimi specjalistami analizę co jest nie tak i jak można usprawnić proces. Wszak Planned Maintenance i TPM są częścią Ciągłego Doskonalenia. Pomocne w tym kroku będą KPI jakie określiłeś w pierwszym kroku lub jakie zaimplementowałeś po drodze.
W początkowej fazie implementacji projektu warto spotykać się z zespołem jak najczęściej. Z jednej strony pokażesz jak projekt jest ważny, z drugiej strony będziesz miał możliwość rozwiązywania problemów na bieżąco. Ocenę implementacji dokonuj także z zespołem. Także z zespołem i ludźmi zaangażowanymi w ten projekt świętuj sukces.
Wyciągnij też wnioski z zaistniałych sytuacji. Co poszło dobrze a co mogłeś zrobić lepiej? Udokumentuj te usprawnienia, ponieważ projekt jeszcze się nie kończy. Jeśli większość rzeczy działa jak należy deleguj zadania i odpowiedzialności w zespole. Niech system się rozwija.
Krok 6 – Utrzymanie systemu PM
Dokonanie zmiany jest relatywnie łatwe. Jej utrzymanie to już zupełnie inna para kaloszy. Podczas wdrożenia jest zapał, chęci, motywacja i energia. Dlatego też kiedy już wiesz, że Twój system planowanego Utrzymania Ruchu działa trzeba się skupić nad podtrzymaniu i dalszym rozwojem systemu. Cykliczne przeglądy z zespołem, śledzenie KPI, rozwiązywanie nowych problemów i przeciwdziałanie im. Ta droga nigdy się nie skończy. Ale możesz być pewien jednego. Będziesz miał na nią plan.
Zadbaj o to, żeby kultura planowanych działań była codziennością. Jest kilka rzeczy, które warto uwzględnić żeby system działał i ciągle się rozwijał:
Zawsze można coś usprawnić. Poniżej znajdziesz jeszcze kilka wskazówek:
- Roczny plan przeglądów – opracowany i zaakceptowany przez najwyższe kierownictwo w firmie. Taki plan, stworzony na początku roku, pozwoli planistom produkcji zaplanować ewentualne postoje, zbuforować potrzebny bufor czy może nawet zaplanować wakacyjną przerwę techniczną. Z kolei planistom utrzymania ruchu pozwoli z wyprzedzeniem planować zasoby do przeglądów.
- Zacznij określać czas życia podzespołów – pozwoli ci to na zarządzanie przeglądami, da kontrolę nad budżetem oraz pozwoli wychwycić zmiany w Twoim procesie.
- Upewnij się, że posiadasz kompleksowy zestaw wskaźników a Twoje oczy (oraz KPI) monitorują wszystkie ważne aspekty działalności utrzymania ruchu.
- Określ jasno zadania i potrzebne kompetencje dla kluczowych ról w procesie planowania. Połącz to z planem rozwoju dla planistów, brygadzistów, techników UR.
- Zadbaj o łatwo dostępną, kompletną i zrozumiałą dokumentację techniczną.
- Kiedy na maszynach pojawi się jakaś zmiana zadbaj o aktualizację dokumentacji.
- Określ właściciela procesu planowania i harmonogramowania prac UR.
- Dokonuj cyklicznych przeglądów mających na celu ciągłe doskonalenie procesu.
Powyżej dałem Ci 6 wskazówek, jak przejść i wdrożyć proces planowanych działań w ramach utrzymania ruchu. Temat na pewno nie jest wyczerpany. Mamy różne procesy, różne maszyny, różne są organizacje jak i różna jest kultura i ludzie które je tworzą. Dlatego do każdego przypadku trzeba podejść indywidualnie.
Adrian Motyl - pasjonat TPM / SMED
Pasjonat TPM, SMED, optymalizacji prac Utrzymania Ruchu i podnoszenia efektywności parku maszynowego