Jak efektywnie zarządzać utrzymaniem ruchu? Jak osiągać założone cele, wskaźniki czy też KPI? I w końcu jak rozwijać kulturę TPM realizując codzienne zadania? Poniżej znajdziesz 6 zasad które ułatwią Ci codzienną pracę i pozwolą znaleźć inspirację do działania.
O poniższych zasadach, podejściu mówię przy okazji każdych warsztatów TPM jakie prowadzę. Nieważne jest czy jest to Autonomiczne Utrzymanie Ruchu zwane też Autonomous Maintenance, Planned Maintenance, czy też szkolenie z analizy awarii. Te proste zasady są uniwersalne i właściwe dla świadomego Utrzymania Ruchu. Jeśli jesteś na etapie Reactive Maintenance to żaden problem. Niech będą inspiracją. A oto i one:
-
Więcej planuj niż reaguj.
A dokładniej mówiąc zacznij planować przyszłe działania techników UR. Oczywiście, że przejście z reakcyjnego utrzymania ruchu (Reactive Maintenance, Run to Failure) i gaszenia pożarów na Planned Maintenance będzie wymagało czasu i wysiłku, ale to najlepszy kierunek jaki możesz obrać. Gdy wystąpi awaria, określ przyczynę źródłową jej wystąpienia i podejmij odpowiednie kroki na przyszłość żeby zabezpieczyć swój park maszynowy przed kolejną awarią. Zaplanuj działania jakie nalezy podjąć na przyszłość, żeby uniknąć kolejnych tych samych awarii w przyszłości. Być może będzie to planowany przegląd, być może inspekcja a być może modernizacja (Kaizen). Inspirację jakie podjąć kroki możesz naleźć w linku: METODA PRZECIWDZIAŁĄNIA
-
Bądź przygotowany do zaplanowanych prac TPM.
Zaplanowane działania związane z konserwacją, planowaną wymianą podzespołów czy też predykcją wymagają odpowiedniego sprzętu i wyposażenia. Technicy utrzymania ruchu mogą wiele, ale wyposażeni w przeciętne narzędzia nie będą osiągali ponadprzeciętnych rezultatów i wyników. Być może wydaje się to śmieszne, że o tym piszę, ale widziałem kilka ciekawych rzeczy czym naprawiano maszyny. Klucze własnej roboty, wbijanie łożysk rurami czy też „młot Thora” – prawe zdjęcie poniżej. Dobre narzędzia poprawią efektywność pracy techników. Ponadto zadbaj o wcześniejsze przygotowanie podzespołów, części no i najważniejsze. Zadbaj o dostępny park maszynowy dla Twoich techników.
-
Realizuj wcześniej założony plan TPM i przeglądów.
Planowanie dla samego planowania albo żeby mieć plan pod audyt to marnowanie czasu i energii. Plan nie zadziała jeśli nie będzie konsekwentnie realizowany. Jasne, być może będziesz musiał go modyfikować i zrobić od czasu do czasu wyjątek, ponieważ mogą wystąpić wyjątkowe okoliczności które w pewnych, uzasadnionych przypadkach wstrzymają tymczasowo Twój plan. Wstrzymają ale nie skreślą. Jak się nie da dziś, może da się jutro. A po jutrze uda się zrealizować plan, który miał być wykonany tydzień temu. Jesteś z Utrzymania Ruchu. Rzeczy niemożliwe robisz na miejscu a na cuda w postaci zrealizowanego planu przeglądu trzeba będzie trzeba chwilę poczekać. Ale samo się nei zrobi wiec konsekwentnie realizuj założony plan.
-
Szukaj impulsów do Ciągłego Doskonalenia także poza organizacją.
Oczywiście warto a nawet trzeba rozmawiać z technikami, operatorami w poszukiwaniu punktów do poprawy naszego systemu zarządzania parkiem maszynowym nie mniej jednak poza Twoja Genba też jest świat. Znajdź inspirację na blogach, grupach dyskusyjnych, seminariach czy też specjalistycznych szkoleniach. Być może inny punkt widzenia, inne rozwiązania pomogą znaleźć Ci się w miejscu którego z środka organizacji nie widać.
-
Komunikacja kluczem do sukcesu w TPM.
TPM, choć skupia się na parku maszynowym i jego niezawodności, nie jest jedynie narzędziem utrzymania ruchu W TPM powinny być zaangażowane wszystkie działy. I być może nie wszyscy mają świadomość wpływu ich pracy np. na OEE. czy też niezawodność życie pokazuje, że jednak ta korelacja istnienie. Dlatego też wszelkie zmiany, nowe projekty, udoskonalenia, zmiany dostawców czy też wyniki analiz powinny być szeroko komunikowane. Te informacje, nierzadko, są impulsem dla innych osób do dalszej innowacji.
-
Mierz efekty pracy działu UR.
Choć ta wskazówka wydaje się dość oczywista, nadal często spotykam organizacje, gdzie jedynym wskaźnikiem dla oceny efektywności działania służb Utrzymania Ruchu jest średni czas awarii (MTTR). A przecież są jeszcze inne metody monitorowania i optymalizacji działań UR. Warto mierzyć różne obszary działalności Utrzymania Ruchu. Czas reakcji, koszty magazynu, stopień realizacji planu – to tylko niektóre miary które sukcesywnie śledzone, wyniosą Twój warsztat na nowy, wyższy poziom.
-
Szkolenia TPM
Na koniec, a może powinno to być na początku, to szkolenia z szeroko rozumianej kultury TPM. Czym jest Planned Maintenance, jak na niego wpływa Autonomiczne Utrzymanie Ruchu (Autonomous Maintenance), jaką rolę ma czyszczenie maszyn (inspekcja) i rozwój kompetencji operatorów. Jak dział Planowania Produkcji może wspomóc działania TPM a dział Jakości rozwijać zakres przeglądów w celu spełnienia wymagań klienta. Szkolenia, budowa świadomości i rozwój wiedzy jest w TPM kluczowe. Wszakże, jeden z filarów TPM to właśnie edukacja. Bez szkoleń w tym temacie powyższe 6 punktów może okazać się udręką i gonieniem własnego ogona. Albowiem świadomy zespół, to mocny zespół. Jeśli podoba Ci się moje podejście do TPM i parku maszynowego, moje szkolenia znajdziesz:
Powyżej przedstawiłem Ci sześć uniwersalnych zasad. napisz co o nich sądzisz, może masz jeszcze inne uniwersalne wskazówki którymi chciałbyś się podzielić. Zostaw komentarz, oceń post. Będzie mi miło znać Twój punkt widzenia.
Materiały opracowane w oparciu o szkolenie „Certyfikowany Praktyk TPM” WOMA Solution