Empatia jest często uważana za jedną z „miękkich” umiejętności przywódczych. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że skuteczne zarządzanie to inaczej realizowanie celów pracy za pośrednictwem innych, wówczas odrzucenie ważności empatii byłoby lekkomyślne. To jedna z tych niedocenianych umiejętności, której poświęca się mało uwagi w większości podręczników do zarządzania, a która jednocześnie może być kluczowym elementem w budowaniu lojalności i przynależności pracowników.
Ciężko udowodnić liderom bezpośredni wpływ bycia empatycznym na wyniki firmy. Empatia często postrzegana jest niesłusznie jako słabość. W rzeczywistości ułatwia komunikację w zespole, otwarte mówienie o ryzkach czy problemach, pomaga w budowaniu zaufania i niwelowaniu stresu. Empatia nie jest jedyną i najważniejszą umiejętnością, ale bardzo ważną w połączeniu z innymi cechującymi najlepszych liderów. Osoby, które słuchają zwracają uwagę na problemy pracowników.
To od nas liderów zależy jakie stosunki panują w naszym zespole, czy ludzie są uśmiechnięci i szanują się nawzajem, a cele realizują jako zespół. W tym wszystkim jest kilka elementów w pracy lidera, o których warto pamiętać:
- Każdy ranek zacznij od przywitania się ze swoim zespołem.
Przejdź przez swój obszar i powiedz zwyczajne dzień dobry. Bądź innym liderem i powiedz, że cieszysz się, że ich widzisz. Na początku będą zaskoczeni, później będą czekali na Ciebie.
- Nie udawaj, że wszystko umiesz i wiesz.
Nie wstydź się nie wiedzieć i nie umieć czegoś. Pracownicy nie lubią liderów, którzy zgrywają wszechwiedzących. Docenią to jeżeli zapytasz ich jeżeli czegoś nie wiesz. Poczują się docenieni, że są częścią zespołu i że to co robią jest wartością dla Ciebie i Firmy.
- Zawsze okazuj szacunek.
Nie oceniaj, nie krytykuj, nie wyciągaj zbyt pochopnych wniosków. Znajdź czas aby ich wysłuchać i pomóc jeżeli tego potrzebują. Bądź wdzięczna za wszystko, co robią Twoi ludzie.
- Nigdy nie mów źle o firmie.
Jesteś liderem, więc wierzysz w misję i wizję firmy w której pracujesz. Nie pozwól sobie na chwilę słabości i nigdy nie mów źle o firmie. Nigdy nie podważaj publicznie decyzji swoich przełożonych.
- Postępuj dokładnie tak jak mówisz.
Bądź wzorem do naśladowania w stosunku do wszystkich obowiązujących procedur, reguł, relacji. Nigdy nie wymagaj od ludzi przestrzegania zasad, jeśli sam masz kłopot z ich zastosowaniem.
- Dbaj o zaufanie, doceniaj szczerość i otwartość.
Jeśli chcesz żeby ludzie Ci ufali, nie mów nigdy źle za ich plecami. Jeśli masz jakieś zastrzeżenia, to porozmawiaj z pracownikiem osobiście. Mów wprost, bez negatywnych emocji o rzeczach, które wymagają poprawy. Doceniaj i wzmacniaj chwilę, w których ludzie mówią szczerze i otwarcie o tym co myślą.
- Na koniec każdego dnia/zmiany pracy podziękuj wszystkim za pracę.
Podsumuj dzień pracy refleksją. Pożegnaj się z ludźmi. Podziękuj za dobrze wykonaną pracę. Życz mi udanego dnia i do zobaczenia jutro. Sam odpocznij bo następnego dnia znów serdecznie ich przywitasz.
Wszystko to działa jeśli jesteś prawdziwy i wiarygodny, w tym co robisz. Idź i zobacz, okaż szacunek, bądź odpowiednim liderem. Nie zapominając o tym, żeby być po prostu dobrym człowiekiem.
Pozwól również sobie na poznanie osoby, z którą pracujesz. Empatia umożliwia bowiem przyjęcie perspektywy drugiej osoby i spojrzenie na świat jej oczami. Pozwala znaleźć wspólny język i wzbudzać w sobie ciekawość zamiast oceny i krytyki. Przypomina nam wreszcie, że wszyscy razem tworzymy wspólnotę, która czyni świat otwartym i przyjaznym miejscem.
Czy empatia jest potrzebna w pracy – jak najbardziej! To dzięki niej możemy zdobywać świetne wyniki. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku – nadmierne współodczuwanie może bowiem zostać wykorzystane przez innych w niezbyt uczciwy sposób. Jednak empatia nigdy nie zaszkodzi – a wręcz przeciwnie, pomoże rozwiązać wiele problemów!
A Wy co o tym myślicie? Jesteście empatyczni w pracy?
Źródło: Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna, Strategia Lean – Darek Drzewiecki
Cześć Agnieszka. Bardzo ciekawy i praktyczny artykuł. Sam jestem juz liderem dłuższy czas a miomo to zdarza mi sie zapomniec o takich podstawach. Wiec dziekuje Ci że publikujesz tak cenne tresci w tak przyjemnej i szybkiej do przyswojenia formie. Jestem samoukiem i nieraz po dlugim czasie praktykowania czegos dowiaduje sie ze robie cos niewlasciwie i dzieki takim publikacja jak Twoje moge wylapac to szybciej a nie czytaja kolejna ksiazke o zarzadzaniu 😉 pozdrawiam i dalszych sukcesow Ci zycze i wapanialych publikacji z korzyscia i dla mnie 😉
Cześć Michał, dziękuję za miłe słowa. Staram pisać o tych przyziemnych sprawach, a często w natłoku pracy zapominane. Ja na tych wypisanych punktach od kilku lat pracuję. Jest to nie tylko miłe ale poprawia komunikację z pracownikami w tych łatwych i trudniejszych sprawach. Pozdrawiam